Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Zorg goed voor je hart!

Zorg goed voor je hart!

 

De levensstijl die je leeft heeft een grote impact op de gezondheid van je hart. Zelfs als hart- en vaatziekten in je familie voorkomen, kun je deze wellicht voorkomen door een hart-gezonde levensstijl aan te nemen.

Wist je dat is aangetoond dat een plantaardig dieet het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk vermindert?

Veel factoren kunnen invloed hebben op de gezondheid van het hart. Onze voeding, stress en andere levensstijlfactoren, zoals roken en lichamelijke activiteiten spelen een grote rol.

In ongeveer één dag klopt je hart 100.000 keer, pompt het ongeveer 2000 liter bloed  door 90.000 kilometer van de bloedvaten. Elke keer als ik er aan denk ben ik weer verbaasd hoeveel dit is!

Je hart is niet alleen een orgaan, het is ook een spier. Het hart vraagt  veel energie en de jusite voeding om gezond te blijven. Het hart is uniek en in tegenstelling tot andere organen en spieren wordt het niet vermoeid – het stopt alleen wanneer er geen zuurstof meer aanwezig is.

Sporten verhoogt de conditie van het hart. Door te sporten kan het hart meer zuurstof en voedingsstoffen leveren door het hele lichaam. Zorg ervoor dat je een goede sportoefeningen gaat doen en bespreek dit met je arts.

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk! Om een lang en gelukkig leven te leiden, heb je vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren, enzymen en antioxidant nodig.

Gezond voor het hart

• Onderzoeken tonen aan dat het dagelijks gebruik van noten en zaden het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Ze zijn ontstekingsremmend en een goede bron van vitamine E, een antioxidant die zeer belangrijk is voor de gezondheid van het celmembraan.

• Omega-3’s van zalm, sardines, gemalen lijnzaad en walnoten verminderen ontstekingen en zorgt ervoor dat bloedplaatjes niet kleverig worden, waardoor het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

• Antioxidanten in groenten en fruit verminderen ontstekingen en beschermen het hart tegen schadelijke vrije radicalen. Hoe groter de hoeveelheid zuurstof die nodig is in een cel om energie te maken, hoe hoger de kans op schade door vrije radicalen. Het hart is een grote zuurstof- en vloeistofpomp, dus antioxidanten zijn super belangrijk!

• Magnesium is ook van cruciaal belang. Het helpt de bloedvaten ontspannen, vermindert de bloeddruk, die indien ie te hoog is het hart kan beschadigen.

• B12, foliumzuur en B6 zijn cruciaal voor een gezond homocysteïnegehalte in het bloed. Een te hoog homocysteïnegehalte veroorzaakt cellulaire schade aan het hart en bloedvaten en is sterk geassocieerd met hartziekten.

• IJzer, B12, vitamine C en foliumzuur zijn de werkbijen; ze maken gezonde rode bloedcellen en gezonde bloedvaten.

Zorg goed voor je hart!

Ongezond voor het hart

Als je van je hart houdt zou je het beste de volgende voedingsmiddelen uit je eetpatroon kunnen verwijderen:

• Voedsel met veel verzadigde vetten dat zorgt voor een te hoge cholesterol (vlees, vleeswaren, eieren, koeienmelk en kaas)

• Bewerkt vlees

• Voedingsmiddelen met veel natrium

• Voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker, in het bijzonder toegevoegde suikers, maar ook geraffineerde suiker, maisstroop, poedersuiker, bruine suiker enzovoorts.

• Gefrituurde voedingsmiddelen

• Voedingsmiddelen met meel en bloem (inclusief gepaneerd on gefrituurd voedsel, koekjes, crackers, ontbijtgranen, gebak, brood, pasta etc.) Deze voedingsmiddelen kunnen de bloedsuikerspiegel net zo snel laten stijgen als gewone suiker. Teveel suiker is een extra risicofactor in je eetpatroon, omdat het zorgt voor ontstekingen en zweren in je bloedvaten, waardoor je lichaam gedwongen wordt om cholesterol te gebruiken om het te repareren. Dit maakt slagaders stijver, waardoor er rauwe plekjes ontstaan en zij meer cholesterol vereisen. Het is een vicieuze cirkel die hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en obesitas versnelt.

Andere factoren voor een gezond hart

• Stress is een moordenaar! Het creëert hormonale veranderingen die de bloeddruk verhogen, obesitas veroorzaken en uiteindelijk je hart beschadigen.

• Een gebrek aan lichaamsbeweging maakt spieren steeds zwakker. Je hart en bloedvaten zijn spieren en blijven door lichaamsbeweging in topconditie!

• Een gebrek aan slaap leidt tot systematische stress, waardoor je extra stress op je hart krijgt.

• Sigaretten vernietigen je bloedvaten en longen, uiteraard zijn deze van cruciaal belang voor een gezonde hartfunctie.

• Beperk alcohol tot niet meer dan 3 glazen per week.

• Eet 2 nutriblasts op een dag  met alle kleuren van groenten en fruit. Gebruik hierin ook noten en zaden en proost op een betere gezondheid van je hart.

Smakelijk en gezond eten!  

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.