Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

 

Watermeloen: meer dan alleen water

 

Watermeloen: meer dan alleen water

 

Geen zomer is compleet zonder het nemen van een grote hap uit een sappig en verfrissend stukje watermeloen. Als we denken aan watermeloenen, denken we meteen aan barbecues, feestjes en hete zomerdagen aan het strand. Het goede nieuws is dat het niet alleen een zomerhapje is, maar het is ook een gezonde aanvulling op onze voeding!

Ondanks dat een watermeloen voor ongeveer 92% uit water bestaat, bevat het veel voedingsstoffen. Een hap van dit roze-rode sappige fruit geeft je lichaam voedingsstoffen die vitamines A, B, C, kalium en lycopeen bevatten. Lycopeen is hetgene dat de watermeloen een levendige roze-rode kleur geeft en ons beschermt tegen hart- en vaatziekten, beroertes en een verhoogde bloeddruk. Tomaat is een andere uitstekende bron van lycopeen. Het verschil bij tomaten is dat de tomaat verhit moet zijn voor lycopeen beschikbaar en absorbeerbaar wordt. Gelukkig kunnen we de voordelen van lycopeen meteen uit watermeloenen plukken.

Om het gebrek aan vezels bij watermeloenen te compenseren, bevat het weinig calorieën en suiker. Een kopje met stukjes watermeloen bestaat uit slechts 50 calorieën en ongeveer 10 gram suiker – vergeleken met een kopje bananen en bosbessen die ten minste 15 gram suiker bevatten is dit weinig. Watermeloenen hebben een laag suikergehalte en hoog watergehalte, maar ook een hoog glycemische index. Mensen die hun bloedsuiker goed in de gaten houden, kunnen wel genieten van watermeloenen in combinatie met evenwichtige voeding.

Terwijl watermeloen een groter effect op de bloedsuikerspiegel heeft dan andere vruchten, kun je er nog steeds met mate van genieten. Zeker wanneer het van cruciaal belang is om gehydrateerd te blijven. Watermeloenen zijn een van de meest hydraterende voedingsmiddelen die je kunt eten. Veel atleten gebruiken watermeloen om gehydrateerd te blijven voor een wedstrijd. De combinatie van kalium en water, samen met minimale vezels, is het een echte natuurlijke sportdrank!

Met het hoge watergehalte zou niemand denken dat watermeloenen ook veel essentiële voedingsstoffen bevatten. Historisch gezien werd gedacht dat het vol suikerwater zat. We weten nu dat het een groot aantal voordelen voor de gezondheid bevat. Van ontgiften tot het neutraliseren van schadelijke vrije radicalen. Watermeloen blijft een klassieke zomerfavoriet en een gezonde, feestelijke aanvulling op elke maaltijd, barbecues, feesten en andere activiteiten. 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.