Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Waarom 'mager dik' gevaarlijker kan zijn dan 'te dik'

 

Waarom 'mager dik' gevaarlijker kan zijn dan 'te dik'

 
De bevolking in welvarende landen heeft een groot ‘vet probleem’. Onder andere Amerika is zo’n land met een groot ‘vet probleem’, dat er niet in slaagt dit probleem op te lossen. Bijna 70% van de Amerikanen heeft overgewicht. Het meest recente onderzoek van ‘Centers for Desease Control and Prevention’ (CDC) toonde aan dat ongeveer 35% van de Amerikanen zwaarlijvig zijn.

Het is dan ook geen verrassing dat één op de twee Amerikanen lijdt aan, hoe ik het noem, diabesitas - met gradaties van onbalans variërend van milde insulineresistentie tot pre-diabetes tot volwaardige type 2 diabetes. En het meest verontrustende is wel het feit dat 90% van de mensen die aan deze aandoening lijdt, het zelf niet eens weten!

Ook in Nederland is diabetes de meest voorkomende chronische ziekte: ruim één miljoen Nederlanders hebben het en wekelijks komen daar duizend mensen bij. Tussen 2000 en 2011 is het aantal Nederlanders met diabetes met ruim de helft gestegen. Ongeveer 250.000 mensen weten niet dat ze diabetes hebben.

De diabesitas epidemie even terzijde, overgewicht of obesitas kan het risico op tal van problemen vergroten. Het kan lijden tot een beroerte, sommige vormen van kanker, hart- en vaatziekten en depressie. Ook kan het de kwaliteit van leven ernstig verminderen.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat we allemaal aan deze problemen kunnen lijden. Diabetes en alle andere nadelige gevolgen voor de gezondheid, kan ons allemaal overkomen, zelfs als je een normaal gewicht of ondergewicht hebt.

In feite, ongeveer een kwart van de resterende 30% van degenen die geen overwicht of obesitas hebben, zijn zoals ik het noem ‘mager vet’ en de gevolgen kunnen zelfs meer verwoestende schade aanrichten dan bij overgewicht of obesitas. 

De ‘TOFI’ epidemie

Ondanks dat het woord ‘diabesitas’ is samengesteld uit de woorden obesitas en diabetes, kan dit probleem ook gelden voor degenen die geen overgewicht hebben. Dit zijn ‘mager dikke’ mensen. Ze hebben ondergewicht - dat wil zeggen, hebben niet genoeg spieren- in plaats van overgewicht en hebben een beetje extra gewicht rond de middel ofwel buikvet.

Wetenschappers hebben een woord voor dit fenomeen: TOFI, wat staat voor ‘thin on the outside, fat on the inside’. In het Nederlands betekent dit dun aan de buitenkant, vet van binnen. Dr. Jimmy Bell bedacht deze afkorting voor mensen die dun, maar ongezond zijn.

Deze ‘mager dikke’ mensen hebben een lage Body Mass Index (BMI), maar heel weinig spieren. Zij handhaven een normaal gewicht terwijl ze van binnen lijden aan diabesitas.

Je kent misschien wel iemand die in de categorie TOFI valt. Zij eten wat ze willen en blijven dun. Je bent misschien zelfs wel jaloers op hun vermogen om een stuk chocoladetaart te verslinden zonder dat ze zich zorgen maken over hun gewicht.

De mensen met diabesitas  kunnen gerust stevig wandelen of aan yoga doen, maar ze houden zich zelden bezig met spieropbouwende oefeningen. Ook al hebben ze een gemiddeld- of ondergewicht, bij TOFI’s ontbreekt vaak spierspanning. Ze zien er vaak moe, verwilderd en zelfs bleek uit.

Hoewel TOFI’s technisch niet te zwaar zijn en er zelfs mager uit kunnen zien, hebben TOFI’s dezelfde stofwisselingsstoornissen als een pre-diabetisch zwaarlijvig persoon: lage spiermassa, ontstekingen, hoge triglyceriden, laag goed cholesterolgehalte, hoge bloedsuikerspiegel en een hoge bloeddruk.

Als je overgewicht of obesitas hebt, ben je je goed bewust van de gevolgen. Helaas zijn TOFI’s zich er vaak niet van bewust dat ze dezelfde gevolgen kunnen krijgen. Hierdoor is ‘mager vet’ gevaarlijker dan overgewicht.

Waarom mager dik gevaarlijker kan zijn dan te dik

TOFI overwinnen begint met je voeding

Of je nu overgewicht of ondergewicht hebt, de gevolgen kunnen levensgevaarlijk zijn. Maar er is hoop. De juiste voeding kan helpen om een normaal gewicht te bereiken en te behouden. Het dieet voor een TOFI is zeer vergelijkbaar met iemand die overgewicht heeft, omdat het uiteindelijke doel hetzelfde is: word slank en gezond, en behoud het ideale gewicht.

Om dat te doen, zal je je moeten focussen op natuurlijk, basisvoedsel. Elke maaltijd moet overvloedige niet-zetmeelrijke groenten, 120 tot 170 gram magere eiwitten en glutenvrije granen (zoals quinoa, zwarte rijst en boekweit) in hun natuurlijke basisvorm bevatten.

Voeg ook voedzame zetmeelrijke groenten zoals zoete aardappelen en winterpompoen; laag- glycemisch fruit zoals appels, peren, bessen of granaatappels en bonen en peulvruchten toe.

Laat de gezonden vetten uitgroeien tot één van de gemakkelijkste manieren om je gewicht te normaliseren, je huid te laten stralen en je beter te voelen! Neem een portie gezond vet bij elke maaltijd (bijvoorbeeld ¼ avocado of 1 eetlepel extra vergine olijfolie, walnootolie, sesamolie, extra vierge kokosboter of noten-/zadenboter zoals amandelboter of cashewboter).  

Sla nooit maaltijden over en zeker het ontbijt niet! Als de belangrijkste maaltijd van de dag een uitdaging voor je wordt, overweeg dan een makkelijk te bereiden recept van Nutribullet

Vergeet niet om contact op te nemen met je directe professionele zorgverlener. Weet altijd wat de standen van je testresultaten zijn, inclusief cholesterol, triglyceriden, bloedsuiker, bloeddruk en BMI nummers. Als ze niet op het optimale niveau zijn, moet je met je arts gaan praten om te kijken wat je nog meer kunt doen om te beginnen met het leiden van een gezonder leven.

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.