Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Waarom je iedere dag noten en zaden zou moeten eten!

 

Waarom je iedere dag noten en zaden zou moeten eten!

 

Ik hou er echt van om noten en zaden te eten en dat zou jij ook moeten doen! Ze geven voldoening, smaken geweldig, geven veel textuur aan je voeding en zijn een grote bron van hart-gezonde vetten, eiwitten, vezels, B-vitaminen, vitamine E en vele andere mineralen en antioxidanten. Ik voeg ze vaak aan mijn nutriblast toe voor de perfecte, knapperige textuur. Zijn er ook minpunten aan noten en zaden?

Een onderzoek onder meer dan 34.000 mensen toonde aan dat degenen die ten minste vijf keer per week noten aten 50% minder kans hebben op een hartaanval dan degenen die zelden noten aten. Degenen die slecht één keer per week noten aten hebben ook nog 25% verminderd risico op hart- en vaatziekten dan degenen die zelden een paar noten en zaden aten. Ook een gezondheidsonderzoek van doctoren waarvoor meer dan 86.000 vrouwen werden onderzocht, constateerde een lager percentage van hart- en vaatziekten onder mensen die regelmatig noten en zaden eten.

De meeste noten en zaden bevatten meer dan 60% enkelvoudige onverzadigde vetten, dezelfde vetten als in olijfolie. Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn goed voor het hart. Sommige noten en zaden bevatten ook veel omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn ontstekingsremmend en beschermen onze gewrichten, bloedvaten en hersenen. De noten en zaden met de meeste omega-3 vetzuren zouden we daarom alleen al aan onze dagelijkse voeding moeten toevoegen!

Laten we één noot even behandelen. Deze noot is niet echt een noot, maar waarschijnlijk toch de meest bekende: de pinda. Pinda’s en andere noten en zaden zijn in bovenstaande onderzoeken meegenomen. Pinda’s zijn eigenlijk peulvruchten, net zoals bonen, erwten en linzen. Net zoals noten en zaden hebben pinda’s veel voordelen voor de gezondheid en zijn ze rijk aan hart-gezonde enkelvoudige onverzadigde oliën, B-vitamines, vitamine E, resveratrol en vele mineralen. Wees echter wel voorzichtig bij het kopen van pinda’s of pindakaas. De commerciële verwerking van pindakaas kunnen ze verpesten met sterk bewerkte en ongezonde ingrediënten. In veel soorten pindakaas zijn suikers toegevoegd die pindakaas minder gezond maken. De meeste geroosterde en gezouten pinda’s bevatten ook mononatrium glutamaat (MNG). Wees dus voorzichtig bij het kopen van een noot of zaad en kies indien mogelijk voor degene met biologische ingrediënten. 

Als je problemen hebt met het verteren van rauwe noten en zaden (het krijgen van een opgeblazen gevoel, buikkrampen, gasvorming ect.) kun je ze ’s nachts beter in laten weken en daarna goed afspoelen. Hierdoor wordt het enzymenlaagje dat dit veroorzaakt en fytinezuur dat de opname van zink, ijzer, magnesium en calcium belemmert eraf gehaald. Zaden bevatten meestal minder calorieën per gram dan noten vanwege het lagere vetgehalte. Sommige zaden bevatten wel weer meer eiwitten dan bepaalde noten.

Dit is mijn lijstje van noten en zaden voor een optimale gezondheid en omega-3 inname:

• Gemalen lijnzaad is zeer rijk aan omega-3 vetzuren en bevat vele voedingsstoffen en oplosbare vezels.

• Sacha Inchi zaden zijn zeer rijk aan omega-3 vetzuren en eiwitten.

• Chia zaden zijn zeer rijk aan omega-3 vetzuren en bevatten veel voedingsstoffen.

 Zwarte zaden hebben meer dan 1600 natuurlijke verbindingen met een breed scala van voordelen voor de gezondheid.

• Pompoenpitten zijn een grote bron van omega-3 vetzuren, hebben de mogelijkheid om C-reactief proteïne te verminderen, waardoor het hart beschermd wordt.

• Pecannoten bevatten in verhouding de meeste antioxidanten van alle noten en zijn rijk aan vele voedingsstoffen.

• Cashewnoten bevatten magnesium en tryptofaan dat helpt bij het verbeteren van onze stemming.

• Amandelen beschermen onze hersenen tegen dementie en helpen bij de neuronactiviteit.

Door het eten van noten en zaden heb je ook minder kans op:

• Hoge cholesterol

• Suikerziekte

• Obesitas

• Hoge bloeddruk

• Artritis

• Spijsverteringsstoornissen

• Hart- en vaatziekten

• Alzheimer en dementie

• Osteoporose

Dus… begin vandaag nog met het toevoegen van noten en zaden aan je nutriblasts! Strooi noten en zaden over je favoriete salade of maal ze voor een heerlijke gezonde coating over vis of kip. De mogelijkheden zijn eindeloos! 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.