Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

De vegetarische atleet: is het mogelijk?

Vegetarische Atlete

 

Ik hou van hardlopen. Het geeft me de kans om mijn hoofd leeg te maken, te nemen beslissingen te overwegen en mijn lichaam te versterken. Meer energie krijgen en mezelf geweldig voelen zijn cruciaal voor mijn prestaties tijdens het hardlopen – en essentieel voor elke sporter! Ik was van tevoren sceptisch over vegetarische atleten, net als de meeste mensen. Ik was ervan overtuigd dat dierlijke eiwitten het enige voedsel was dat me kon helpen sterk te blijven, mijn spieren gevoed kon houden en me in staat stelde meer van mezelf te geven. Wat blijkt? Ik had het mis! 

Ik heb niet alleen een goed gevoel na het stoppen van vlees eten, ik ben nu ook in staan om mijn grenzen te verleggen. Als uitvoeren niet je sterkste kant is, er zijn vele andere bekende vegetarische atleten die voordeel hebben bij een vegetarisch dieet. Mike Tyson is een vegetariër en een van de bekendste boksers ter wereld, Robert Cheeke is een vegetarische bodybuilder, Maarten Tjallingii is wielrenner en vegetarisch en Scott Jurek is een van de grootste vegetarische ultramarathonlopers van alle tijden. Denk je nog steeds dat je niet zonder dierlijke eiwitten kunt?

Laten we beginnen met de basis. Hier is een lijst van routinematig terugkerende voedingsmiddelen in het dieet van een vegetarische atleet:

•  Alle soorten groenten (gekookt en rauw)
•  
Kiemgroenten
•  
Alle soorten fruit
•  
Bonen en peulvruchten: linzen, kikkererwten, zwarte bonen en pinto.
•  
Zoete aardappels en zetmeelrijke groenten.
•  
Graansoorten: Quinoa, bulgar, farro en gierst
•  
Bruine rijst
•  
Volkoren pasta
•  
Hennep zaden, chia zaden en lijnzaad
•  
Noten, notenpasta, notenmelk: amandelen, cashewnoten, zonnebloempitten en walnoten
•  
Oliën: druivenpit, olijf, kokosnoot en koolzaad
•  
Hummus
•  
Biologische honing
•  
Vegetarische eitwitpoeders: hennep, rijst, erwten en chia blends
•  
(Beperkt) Soja: edamame, tofu, tempé
•  
Biologische eieren (niet veganistisch)
•  
Superfoods: spirulina, maca, lucuma

Het ziet eruit als een vrij goede lijst voor mij. Maar hoe zit het met eiwitten? Eiwitten zijn ketens van aminozuren die allemaal unieke functies hebben in ons lichaam. Ze dienen als bouwstenen voor weefsels, enzymen en hormonen en zullen je helpen je spieren te herstellen en sneller op te bouwen. Je kunt aminozuren verkrijgen uit een verscheidenheid van voedingsmiddelen in het vegetarisch dieet.

Het volgen van een uitgebalanceerd dieet van voedzame voedingsmiddelen kan het atletische lichaam alles bieden wat het nodig heeft om gezond en sterk te blijven. Een dieet met veel verschillende aminozuren zal ook de opbouw van spieren bevorderen.

Het is belangrijk om te onthouden dat iedereen verschillend is en anders reageert op veranderingen in een dieet. Het kan de moeite waard zijn om de vleesconsumptie te verminderen en uiteindelijk helemaal uit je dieet te verwijderen. Als het je een goed gevoel geeft, als het je prestaties verhoogt en het je lichaam vult met gezonde voedingsstoffen, waarom zou je het dan niet doen?

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.