Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Top 5 voedingsmiddelen voor opgroeiende tieners

 
 

Top 5 voedingsmiddelen voor opgroeiende tieners


Van groeiende botten tot een avontuurlijke attitude, tieners leven in een bijzondere fase van de adolescentie. Het is een periode van ontdekking en ontwikkeling. Meestal verspreid over de leeftijd van 9 tot en met 13 jaar, waarin veranderingen op school, bloeiende relaties en pas ontdekte vrijheden komen kijken. 

Het is belangrijk om kinderen in deze fase goed te voeden, zowel om hun groei te stimuleren als om een gezonde houding ten opzichte van het persoonlijke welzijn te bevorderen. Als tieners onafhankelijker worden – meer tijd met vrienden door gaan brengen en minder thuis zijn – zijn ze ook gevoeliger voor invloeden van buitenaf.

Help je kind gezond en vol vertrouwen te blijven door het aanleren van een optimaal eetpatroon en voed ze met de voedingsstoffen die ze het meest nodig hebben. Met deze lijst van top 5 voedingsmiddelen voor tieners, kun je jezelf omarmen met de kennis en de kracht die nodig zijn om een gezonde eter op te voeden!

Top 5 voedingsmiddelen voor opgroeiende tieners

1. Calcium verrijkte niet-zuivel melk alternatieven en biologische zuivel – Hoewel calcium een belangrijke voedingsstof voor kinderen van alle leeftijden is, is het vooral belangrijk voor tieners als botmineraal, omdat ze snel groeien en calcium ervoor zorgt dat de botten dicht en sterker worden. Dit is een belangrijke periode om te zorgen dat je kind voldoende binnenkrijgt, want ze bouwen 45% meer skelet op gedurende de adolescentie en ze ontwikkelen 90% van hun totale volwassen botmassa tot hun 17e. Voeg zuivel en/of zuivel-vrije melk alternatieven aan het eetpatroon toe en samen met bladgroenten, kruisbloemige groenten, sesamzaad en bonen zullen ze ervoor zorgen dat je kind zijn/haar dagelijkse aanbevolen inname van calcium binnenkrijgt. Voor zuivel-vrije opties, probeer dan calcium verrijkte amandelmelk, hennepmelk, sojamelk, lijnzaadmelk, rijstmelk of kokosmelk.

2. Zoete aardappel – Zoete aardappelen zijn rijk aan bèta-caroteen, de voorloper van vitamine A en een belangrijk antioxidant dat de gezondheid van het oog, cellulaire groei en gezonde huid ondersteunt. Zoete aardappelen bevatten vitamine B6, die een rol spelen bij het handhaven van de gezondheid van de hersenen en het koolhydraatmetabolisme. Voor een heerlijke, energieke en verrassend dessert-achtige blast, extraheer gebakken of gestoomde zoete aardappelen met kaneel, banaan, een handvol bladgroenten en een beetje amandelmelk of kokosmelk.

3. Wortels – De wortel is een andere carotenoïde superster. Wortels bevatten A-vitamines alfa- en bèta-caroteen, waarvan bekend is dat ze zorgen voor een gezonde groei en ontwikkeling. Ook is aangetoond dat vitamine A de productie van sebum-acne vermindert in het hormonale tienerproces, dus wortels kunnen ervoor zorgen dat die vervelende puistjes minder worden!

4. Zwarte bonen –Spierontwikkeling en cellulaire groei vereisen eiwitten en zwarte bonen bevatten 7 gram per portie! Zwarte bonen zijn ook rijk aan antioxidanten en bevatten ijzer, wat belangrijk is voor tieners en vooral voor meisjes omdat de menstruatie hierdoor regelmatiger wordt.

5. Zonnebloempitten – Er is geen twijfel dat de zaden van deze stralende bloem heilzame eigenschappen bevatten. De zonnebloempit is een grote bron van plantaardige eiwitten samen met antioxidanten, vitamine E en selenium. Zaden bevatten veel calorieën en diverse B-vitaminen die nodig zijn voor de toegenomen energiebehoefte van groeiende tieners.

Gebruik deze voedingsmiddelen en meer in een dagelijkse nutriblast of in een diner. Geniet er zelf ook van door ze het goede voorbeeld te geven en profiteer meteen van alle goede voedingswaarden!

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.