Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Top 5 voedingsmiddelen voor de ontwikkeling van kinderen

 

Top 5 voedingsmiddelen voor de ontwikkeling van kinderen

 
Je groeiende peuter de juiste voeding laten eten, is een moeilijke taak. Met zeeën van informatie die beschikbaar is en de kieskeurige smaakpapillen die het je tijdens het eten niet makkelijk zullen maken, is het belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te kiezen en effectief te gebruiken!

We zijn hier om je leven een beetje makkelijker te maken. Neem deze 5 voedingsmiddelen op in het eetpatroon van je kleintje en ze zullen ervoor zorgen dat je kleintje fysiek, mentaal en emotioneel groot en sterk wordt!

Verstop deze voedingsmiddelen in het diner stoofpotje, de soep of verdoezel de smaak van bittere groenten in een heerlijke nutriblast. Je kind zal ze gewoon eten, zonder te weten wat erin zit. Daarnaast zal jij je goed voelen, omdat je weet dat je kleintje de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt!


1. Bindsla / romeinse sla – Als het spijsverteringsstelsel van je kleintje begint te ontwikkelen en rauw voedsel beter kan verwerken, kun je geleidelijk een mild smakende sla aan het eetpatroon toevoegen. Zo ontwikkelen kleintjes een voorliefde voor deze bladgroenten. Probeer daarna sterkere smaken zoals spinazie, boerenkool en snijbiet in nutriblasts of door andere maaltijden te mengen. Deze donkere bladgroenten bevatten carotenoïde pigmenten zoals luteïne en zeaxanthine, waarvan bekend is dat ze de gezondheid van de ogen stimuleren. Dergelijke voedingsmiddelen zijn nuttig als je kind zijn hand-oogcoördinatie ontwikkelt. Andere goede voedingsbronnen zijn onder andere gekookte groenten, doperwten, broccoli, groene bonen, eieren en sinaasappels.


2. Witte bonen – De vezels in bonen zijn geweldig dankzij de cholesterolverlagende eigenschappen. Het lijkt misschien wat voorbarig om je zorgen te maken over de cholesterol van je kinderen, maar de vorming van aanslag in de slagaders wordt steeds vaker ontdekt bij kinderen vanaf 13 jaar! Het bijbrengen van hart-gezonde eetgewoonten op deze leeftijd, kan kinderen helpen om toekomstige cardiovasculaire aandoeningen te voorkomen. Andere hart-gezonde voedingsmiddelen zijn bessen, noten en zaden. Witte bonen zijn ook een grote bron van plantaardige calcium, evenals foliumzuur, ijzer, thiamine (B1) en magnesium.


3. Broccoli – Kruisbloemige groenten zoals broccoli staan bekend om hun antioxiderende eigenschappen, die helpen het lichaam te beschermen tegen een breed scala van milieu-toxines. Broccoli bevat ook vitamine C dat helpt niesen en sniffen af te weren, vitamine K dat zorgt voor een normale bloedstolling, B-vitamines en vezels. Rauwe broccoli kan wat bitter smaken, dus probeer het in een Nutriblast te verwerken om de intense smaak te verbloemen. Gekookte broccoli is makkelijker voor je kind om zo te eten. Broccoli is tevens een uitstekend ingrediënt in soepen, vegetarische burgers en stoofschotels.


4. Pompoenzaden – Pompoenen zijn niet alleen leuk voor Halloween. De voedzame zaden voegen een gezonde portie eiwitten, magnesium, immuunboostende zink, ijzer en vezels aan elke Nutriblast toe.


5. Amandelboter –Hoewel pindakaas erg populair is bij kinderen, is amandelboter een betere keuze vanwege de lagere hoeveelheid aan allergeen. Amandelen zijn ook ongelooflijk voedzaam, ze leveren een grote dosis hart-gezonde vetten en het antioxidant vitamine E. Ze hebben ook aangetoond dat ze zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel, dat onstuimig gedrag als gevolg van een hoog suikergehalte of inzinking kan afweren.

Met gevarieerde smaakervaringen die gebaseerd zijn op onbewerkt voedsel,  zal je kleintje zich ontwikkelen tot een gezonde volwassene die houdt van natuurlijk voedsel! Gebruik bessen in desserts, groenten in dagelijkse smoothies en extra kruiden in de soep om de smaakpapillen te laten ontwikkelen en hun gevoel van avontuur als het gaat om het proberen van nieuwe smaken.

Bon appétit! 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.