Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Tips voor het invriezen van je overblijfsels

 

 Tips voor het invriezen van je overblijfsels


Als je een nutriblast maakt, gooi dan niets zomaar weg! Je kunt zelfs bepaalde pitten en schillen opeten, waardoor je ook nog eens alle essentiële vezels van groenten en fruit behoudt. Dit leidt echter wel tot een ander probleem: wat gebeurt er als je je realiseert dat je ogen groter zijn dan je maag en je niet snel genoeg je nutriblast op eet met alle voedzame groenten en fruit die je net hebt gekocht?


Gooi ze niet in de prullenbak! We gooien al veel te veel voedsel weg : zo’n 50 kilo per persoon per jaar! Gelukkig zijn groenten en fruit makkelijk in te vriezen en heerlijk voor een gekoelde blast.

Het invriezen van overblijfsels (of wat voor voedsel dan ook) is heel eenvoudig. Het moeilijkste is het onthouden dat het nog in de vriezer ligt en het gebruiken voor de vriezer de bevriezing overneemt of het wordt overschaduwd door baden van ijs of bevroren tv-diners!


1. Bananen

Een van mijn favoriete desserts is het toevoegen van een bevroren banaan aan de kleine Nutribulletbeker met een eetlepel cacaopoeder, een beetje ongezoete kokosvlokken en 120 ml vanille amandelmelk. Een heerlijk en gezond pleziertje! Bananen vries je in door eerst de schil te verwijderen, de banaan in stukjes te snijden en het in een goed afgesloten zakje te stoppen.

Banaan

 

2. Bessen

Ik heb bessen al een hele tijd geleden ingevroren om er later (nu dus) van te kunnen genieten als het bessenseizoen voorbij is. Voordat je bessen invriest: was ze goed en laat ze goed drogen. Vries ze in zonder dat ze allemaal op elkaar liggen, dus bijvoorbeeld op een dienblad. Zodra ze eenmaal bevroren zijn kun je ze in een diepvrieszak doen. Het toevoegen van bevroren fruit aan een blast geeft een dikkere, meer shake-achtige consistentie. Jammie!

Bessen


3. Bladgroenten

Sommige mensen vriezen bladgroenten rauw in. Ik vind het beter om ze eerst 2 minuten te blancheren. Zorg ervoor dat ze goed drogen en volg dezelfde stappen als met de bessen.

Bladgroenten


4. Bonen

Bonen kan je ook toevoegen aan je nutriblast!  

Probeer een grote hoeveelheid bonen te koken en daarna in te vriezen voor later gebruik. Laat de bonen na het koken afkoelen en stop ze in een Mason pot of diepvriesbak met het kookvocht zodat de pot vol zit. Zorg ervoor dat er nog wel een beetje ruimte vrij is, zodat als het gaat bevriezen het vocht zich nog uit kan zetten. Als je de bonen wilt gebruiken laat je de pot of bak ontdooien in de koelkast en doe je de bonen in soep, salades of een nutriblast. Ik kies zelf voor bonen die niet uit blik komen.

Bonen


5. Granen

Het lijkt erop dat er iedere paar maanden een nieuwe populaire graan is: van quinoa en gerst tot boekweit en freekeh. Ik koop vaak nieuwe granen om deze uit te proberen. Gelukkig kunnen stevigere granen zoals bruine rijst, gerst, quinoa en farro in kleine porties ingevroren worden, zodat je ze makkelijk later kunt gebruiken. Laat na het koken de granen afkoelen en vries ze in een dunne laag in, dus niet alles op een hoopje. Als ze eenmaal bevroren zijn kun je ze in een vrieszak doen. Je kunt bevroren granen meteen toevoegen aan je smoothie of laat het ontdooien in de koelkast om het te roerbakken of als bijgerecht te eten. 

Granen


6. Verse kruiden

Munt voor de spijsvertering, koriander om je lichaam te ontgiften, basilicum voor een sterkere geest en peterselie om dat verschrikkelijke opgeblazen gevoel te verminderen. Dit zijn slechts een paar van de vele helende krachten die we herkennen door het gebruik van kruiden. Verse kruiden maken een gerecht een wereld van verschil, maar ze worden helaas wel snel slap na aankoop.
Lepel ze de volgende keer in ijsblokjeshouder. Doe er een beetje olijfolie, avocado-olie of kokosolie overheen en wikkel het in plastic folie. Laat deze tree blokjes bevriezen en als ze eenmaal bevroren zijn kun je de blokjes in een vrieszak bewaren. De blokjes kun je opwarmen in een pan bij het maken van soepen of pasta of gooi hem heel in je nutriblast voor een extra boost van smaak en voeding.

Verse kruiden


7. Noten

Vanwege het hoge vetgehalte zijn noten gevoelig voor ranzigheid. Ik bewaar ze meestal in de koelkast, omdat ik ze snel gebruik als ik ze gekocht heb. Het bevriezen van noten is anders, want je kunt ze gewoon in een luchtdichte zakken in de vriezer bewaren om de houdbaarheid te verlengen. 

Noten


8. Groenten afval

Na het koken van een heerlijke maaltijd zit mijn prullenbak vaak vol met afgedankte worteltopjes, uienschillen, bieten bladeren en allerlei andere plantaardige resten. Wat een verspilling! Ik wist toen nog niet dat ik ze ook gewoon in de vriezer kon doen in een vrieszak om ze later te gebruiken voor een zoutarme groentebouillon voor soepen en granen te maken. Ik zou kruisbloemige groenten hiervoor overslaan, omdat deze een bittere smaak geven aan bouillon, maar ze kunnen prima in een nutriblast!

Groenten Afval

 

Nog een aantal tips om te delen…

- Verdeel in porties  – Denk bij het invriezen na hoeveel je daadwerkelijk iedere keer gaat gebruiken zodat je alleen eruit haalt wat je nodig hebt.

- Verpak het netjes – Vriesbrand is het ergste! Verwijder zoveel mogelijk lucht uit de vriestasjes of gebruik zelfs een rietje als je niet beschikt over een vacuümmachine.

- Hou het overzicht – Label je ingevroren voedingsmiddelen met de datum dat je het erin doet. De meeste voedingsmiddelen blijven ingevroren ongeveer 3 tot 6 maanden goed.

 - Gebruik het of raak het kwijt – Plan je etenswaren vooruit en vergeet niet om je ingrediënten van te voren te ontdooien.


Dus… verspil nooit meer eten – Blast het of vries het in!

Controleer je diepvries nu en laat ons weten wat je in de diepvries vond! 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.