Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Waarom slaap je jong, slank en sexy houdt

 

Waarom slaap je jong, slank en sexy houdt

 

Slapen. We weten allemaal dat we dat nodig hebben, maar met onze 24-uurs levensstijl zien veel mensen slapen als verspilling van tijd die beter besteed kan worden door iets anders.

Het probleem is, als je te weinig slaap je niet alleen jezelf moe maakt en afbreuk doet aan je vermogen om te vechten tegen alledaagse kwalen. Je versnelt ook het verouderingsproces, bevordert gewichtstoename en verhoogt de kans op diabetes, obesitas en cardiovasculaire problemen.

Je geeft je lichaam en hersenen een echte boost als je genoeg slaapt! Dus de volgende keer dat je denkt ‘Oh, ik heb wel genoeg aan 4 uur slapen’, verander je slaapstrategie en zet je wekker een paar uur later of ga eerder naar bed.

Gebrek aan slaap maakt je dik

Te weinig slaap verstoort je stofwisseling en hormonale evenwicht op vele manieren, waarvan vele elkaar versterken. In feite brengt te weinig slaap veel meer problemen met zich mee, dan alleen frequent gapen. Je bent onder andere een opstapeling van vet aan het creëren!

Te weinig slaap triggert deze hormonale vet-makers:

• Te veel cortisol – die je lichaam vet laat bewaren

• Te veel ghrelin – die ervoor zorgt dat je honger krijgt; hoe erger het niveau, hoe hongeriger je bent

• Niet genoeg glucagon – die essentieel is voor vetverbranding

• Niet genoeg leptine – waarvan je een vol gevoel krijgt; tekort komen betekent dat je meer zal eten.

• Niet genoeg van het menselijk groeihormoon (HGH) – als deze daalt heb je meer kans dat je gewicht toeneemt.

• Niet genoeg adiponectine – die afbraak van vet stimuleert en de gevoeligheid voor insuline bevordert.


Te weinig slaap laat je veel sneller oud voelen

Slapen is allesbehalve onproductief. Je hersenen en het lichaam zijn eigenlijk heel actief wanneer u aan het slapen bent. Ze zijn druk bezig om zowat elke cel in het lichaam te verfrissen, repareren en verjongen. Dus als je geen tijd maakt om te slapen, schakel je je vermogen uit om je lichaam te laten genezen en op te laden. Wanneer je slaapt voert je lichaam een aantal essentiële taken uit:

• Spierherstel. Als je beweegt, breek je je spieren af. Tijdens je slaap herstel je je spieren, waardoor ze groter en sterker worden.  
• Evenwicht van de chemie van je hersenen. Als je een stressvolle uitdaging aangaat, verbruiken je hersenen aminozuren en andere bio chemicaliën. Dit wordt herstelt als je slaapt. Dat is waarom je meer slaap nodig hebt als je extra hard werkt.

• Verwijdering van afvalstoffen uit je hersenen. Een deel van het lichaam is verantwoordelijk voor het opruimen van giftige afvalstoffen uit de hersenen. Dit is alleen actief tijdens de slaap.

• Ondersteunt je immuunsysteem. Vele onderzoeken verbindt gebrek aan slaap aan een chronische ziekte. Dit zal je zelf vast al ondervonden hebben, want als je teveel doet en stress hebt, ben je eerder vatbaar voor de griep.

• Pijnstillend. Tijdens je slaap heeft je pijngrens de neiging om de pijn te laten vallen, dus het is essentieel om je lichaam te laten rusten om pijn te verteren en je lichaam te laten genezen.

• Herinneringen blijven beter in het geheugen. Last van vergeetachtigheid of geheugenverlies? Dit kan worden verweten aan gebrek aan slaap. Door te slapen consolideer je de dingen die je hebt meegemaakt. Zonder slaap hebben je hersenen het zwaarder om je herinneringen te verwerken, opslaan en uiteindelijk op te halen.

Kortom, een goede nachtrust houdt je energiek en op een gezond gewicht. Dus zorg dat je vannacht genoeg slaapt! Wil je je slaapvaardigheden verbeteren? Wij hebben een paar tips voor je:

• Slaap in een donkere kamer met verduisterde gordijnen en/of een slaapmasker.

• Schakel alle elektronische apparaten twee uur voor het slapen gaan uit.

• Drink geen producten met cafeïne en eet geen chocolade na 20.00 uur.

• We slapen het beste in koele kamers en in een warm bed, dus als je problemen hebt met slapen, open je raam en kruip lekker onder een lekker warm deken.

Je lichaam werkt niet op zijn best als je te weinig slaapt. Gebrek aan slaap maakt het niet alleen moeilijker om goed te functioneren, je wordt er ook eerder dik van, veroudert eerder en je hebt kans op chronische gezondheidsproblemen. Zorg ervoor dat je elke nacht zeven tot acht uur rustgevend slaapt voor een slanker, levendiger en gezonder leven!

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.