Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Zijn light drankjes juist goed of schadelijk?

light drank goed of schadelijk

 

Als je 60 minuten van Dr. Sanjay Gupta over de gevaren van suiker hebt gezien, zou je voorgoed bang worden van deze zoetigheid. Het veroorzaakt hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas en superslechte, dikke en gevaarlijke cholesteroldeeltjes.

De gegevens die hierover bekend zijn, zijn vrij sterk. Wetenschappers hebben zelfs kinderen in een ziekenhuis geplaatst, hen gevoed met suiker en om de 30 minuten het bloed gemeten. Het duurde niet lang voordat de slechte suikers zichtbaar werden.

Maar als je denkt dat light frisdranken of kunstmatige of zelfs natuurlijke zoetstoffen het antwoord zijn om te stoppen met suiker, denk dan nog eens goed na! Het gebruik van light drankjes is sinds 1960 met 400% gestegen. Het is bewezen dat het eerder leidt tot gewichtstoename in plaats van gewichtsafname.

Degenen die regelmatig light drankjes consumeren hebben 200% verhoogd risico op gewichtstoename, 36% verhoogd risico op  pre-diabetes of het metabolisch syndroom en 67% verhoogd risico op diabetes. Een onderzoek met 400 mensen toont aan dat de tailleomvang van degenen die twee of meer light frisdrankjes op één dag dronken, vijf maal groter werd.

Het lijkt erop dat je moeder natuur niet te slim af kunt zijn. Je hersenen misleiden met de gedachte dat je iets zoets krijgt is een vuil spelletje spelen met je stofwisseling. Kunstmatige zoetstoffen verstoren de normale hormonale en neurologische signalen die honger en verzadiging (vol gevoel) aangeven.

Onderzoeken

Een onderzoek met ratten, die gevoed werden met kunstmatig gezoet voedsel, toonde aan dat hun metabolisme vertraagd werd en ze werden getriggerd meer calorieën te consumeren. De ratten kwamen meer aan dan ratten die gevoed werden met suiker gezoete levensmiddelen.

In een ander alarmerend onderzoek konden ratten kiezen tussen cocaïne en kunstmatige zoetstoffen. De ratten kozen altijd voor kunstmatige zoetstof, zelfs wanneer de ratten eerder cocaïne verslaafden waren. De onderzoeker zei dat zijn absolute voorkeur voor de smaak van zoetheid kan leiden tot een herordening in de hiërarchie van potentieel verslavende stimulerende middelen, waarin gezoete diëten voorrang  nemen boven cocaïne en eventueel ander drugs gebruik.

De schadelijke zoetstoffen

Het gebruik van kunstmatige zoetstoffen, alsmede het zogenaamde ‘food porno’, en de verleidelijke ervaring van zoet, vet en zout in je mond verandert je voedselvoorkeuren. Je smaakpapillen verschuiven van het kunnen genieten van groenten en fruit en natuurlijke levensmiddelen, naar alleen de smaak van het verleidelijke spul.

Mijn advies is om stevia, aspartaam, sucralose, suikeralcoholen zoals xylitol en malitol en andere intensief gebruikte enverkochte zoetstoffen te vermijden, tenzij je je stofwisseling wilt vertragen, aan wilt komen en een verslaafde wilt worden.

De ene zoetstof is slechter dan de ander zoals aspartaam, wat we een excitotoxine noemen . Excitotoxine kan neurologische symptomen zoals migraine, leerproblemen, de ziekte van Parkinson en eleptische aanvallen veroorzaken. Dit komt doordat excitotoxine zenuwen prikkelt en een chronisch overprikkelde zenuwcel uiteindelijk afsterft. De stof stimuleert dus als het ware het gehele zenuwstelsel waardoor deze ontregelt raakt.

Suikeralcoholen (alles dat eindigt op ‘OL’ zoals xylitol) kunnen gaan gisten in de maag of darmen wat winderigheid kan veroorzaken. Verwar ze niet met gewone alcohol zoals bier en wijn, ook al is de naam verwarrend. Het “alcohol”-gedeelte verwijst bij suikeralcoholen naar de hydroxylgroepen die worden gebruikt om de zoetstoffen aan te maken. De maximale dagelijkse hoeveelheid van de meeste suikeralcoholen is 35 tot 50 gram.

Stevia, afkomstig van een Zuid-Amerikaanse plant, is iets beter en kun je eens een keertje gebruiken. Deze zoetstof is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker. Maar alle zoetstoffen die we binnen krijgen, zorgen ervoor dat we graag meer en meer willen, waardoor onze hersenen in de war raken en we meer gaan eten en dus dikker worden. Door het natuurlijk balanceren van je bloedsuikerspiegel vermindert de hunkering naar zoet.

Kortom, als je iets zoets wilt, geniet van natuurlijk zoet van tijd tot tijd, maar blijf weg van kunstmatige suikers en van allerhande voedsel dat in de fabriek wordt gemaakt.

Nu zou ik graag van jou willen weten…
Drink jij light frisdrankjes?

Hebben zij invloed gehad op je gezondheid en gewicht?

Gebruik je weleens kunstmatige zoetstoffen en zal je dit blijven doen?

Reageren kan op de Facebookpost van 30-10-2015.

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.