Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Hoeveel fruit is teveel fruit?

Hoeveel fruit is teveel fruit?

 

Ik hou van fruit en weet dat het ongelooflijk gezond en rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen is. Fruit bevat ook belangrijke fytonutriënten, zoals de antioxidanten in bessen, het appelzuur in appels en de coumarine in citrusvruchten. Het helpt tegen veroudering en het kan zelfs verschillende ziekten en aandoeningen voorkomen. Naast al deze voordelen smaakt fruit ook nog eens heerlijk!

Als je ooit een all-veggie Blast heb geproefd, weet je dat fruit een nutriblast ongelooflijk lekker kan maken!

De levendige kleuren van fruit geven ons verschillende aanwijzingen over de kracht van de antioxidanten die erin zitten. Rood, blauw, paars, oranje, geel, groen en zelfs wit fruit, verrijkt je lichaam met veel krachtige, helende fytonutriënten als je ze eet. Dus zorg ervoor dat ze allemaal in je dieet zitten!

Soms kan je te veel van het goede eten. Hoewel vruchten fructose bevatten, dat niet leidt tot een hoge bloedsuikerspiegel, bevatten ze daarnaast nog steeds veel sucrose en glucose (zoals tafelsuiker), waardoor de bloedsuikerspiegel wel snel verhoogd wordt. Teveel suiker kan hormonale onevenwichtigheden veroorzaken, waardoor je moeilijk gewicht verliest of op gewicht blijft. Suikers, met name verwijderd uit hun natuurlijke vezels (in voedingsmiddelen), kunnen leiden tot een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, gevolgd door een snelle daling, waardoor je uiteindelijk naar meer gaat hunkeren.

Bessen bevatten de minste suikers en zijn de grootste voedingswaardebron voor je dieet. Goji bessen, bosbessen, aardbeien, bramen enzovoorts zijn super goed voor ons. Als je een banaan gaat eten, zorg er dan voor dat ze groen zijn aan de uiteinden en helder geel zonder vlekken. Een iets groene banaan heeft ongeveer de helft van de suiker van een rijpe banaan. Granny Smith appels bevatten minder suiker dan andere appels. Avocado’s, limoenen, citroenen, grapefruit, papaja’s, perziken, pruimen en bessen zijn de vruchten met de minste suikers. Dadels, kersen, appels, bananen, ananas, druiven en mango zijn de vruchten met de meeste suikers.

Gedroogde vruchten zijn zeer rijk aan suikers en moeten worden vermeden als je gewicht wilt verliezen. Natuurlijk raad ik geen enkele vruchtensap aan, want het bevat gewoon veel te veel suiker.

Iedereen die gewicht wil verliezen, moet niet meer dan drie porties fruit per dag nemen. En eerlijk gezegd, zou ik je slechts twee porties per dag aanraden totdat je een grote vooruitgang hebt geboekt, afhankelijk van je startgewicht.

Een portie fruit is een normale vrucht (denk aan een appel, peer, perzik, pruim) of een kopje kleinere vruchten zoals bessen of druiven.

Als je geen last hebt van gewichtsproblemen of hormonale problemen, dan kan meer dan drie porties fruit per dag geen probleem zijn.

Streef altijd naar drie keer zo veel groenten ten opzichte van fruit in je dieet en je zult het heel goed doen. Vruchten zijn geweldige voedingsmiddelen en ze bieden een overvloed aan gezonde voordelen, dus stop ze in je blender!  Echter, houd je wel aan een hoge veggie-verhouding voor een optimale gezondheid.

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.