Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Ga de kooktransformatie challenge aan!

Ga de kooktransformatie challenge aan

 

Ben je klaar om de uitdaging aan te gaan om je gezondheid te verbeteren? Het serieus nemen van je gezondheid betekent opoffering en hard werken, maar het eindresultaat is zo de moeite waard! Na een tijdje is het zelfs niet eens meer hard werken en ben je het gewend.

Om te beginnen ga je deze uitdaging aan om je beter te voelen:

Voor één week: Bereid al je maaltijden en tussendoortjes thuis voor!

Mensen zeggen vaak dat ze geen tijd of energie hebben om te koken na een lange werkdag. Zij gaan uit eten, bestellen iets of doen iets simpels in de oven of magnetron. Kan deze beslissing een van de redenen zijn voor het constante gebrek aan energie?

Thuis koken geeft je volledige controle over wat je in je lichaam stopt, zodat je je levensstijl kunt vullen met voedzame voedingsmiddelen die je helpen je op je best te voelen. Ga één week thuis aan de slag en als de week voorbij is stel je jezelf de volgende twee vragen:

• Hoe voel ik me?

• Was het echt zo moeilijk?

Voor deze uitdaging moet elke maaltijd en elk tussendoortje afkomstig zijn uit jouw keuken. Waar je eet is aan jou. Of je nu op het werk eet of thuis aan de eettafel, zolang je je eten maar zelf hebt voorbereid. Je zal zien dat het niet zo moeilijk is dan het klinkt en de resultaten voor je gezondheid zijn geweldig! Hieronder een paar stappen om je te helpen starten met deze thuiskookweek!

Maak een plan

Het is makkelijker om een wekelijks plan op te stellen. Het hoeft niet uitgebreid te zijn. Begin gewoon met een dag of twee, dat zal tijd besparen in de supermarkt. Elke maaltijd moet evenwichtig zijn, dus maak een planning in categorieën om porties van vezelrijke koolhydraten, magere eiwitten en gezonde vetten binnen te krijgen.

Voor degenen die drukke nachten hebben, kies handige to-go ingrediënten. Zo kan je bijvoorbeeld een heerlijk machtige bowl maken met snelkokende quinoa gemengd met gemalen spinazie, chicken strips en geschaafde amandelen. Voeg er een beetje zeezout, zwarte peper en een scheutje olijfolie aan toe en je hebt een gezonde evenwichtige maaltijd gemaakt! Het hebben van deze ingrediënten in je keuken is een must!

Gebruik restjes voor lunch

Gebruik maken van je restjes in plaats van ze te deponeren in de afvalbak is één van de meest efficiënte manieren om in de keuken te staan. Als je een grotere maaltijd klaarmaakt, kun je meteen een lunch voor jezelf en je familie voor morgen maken. Schaf goede kwaliteit bakjes van glas aan voor koude restjes zoals salades en zorg voor goede kwaliteit thermobakjes voor warme etenswaren, zoals soepen en stoofschotels.

Focus op smaak

Iedereen heeft andere smaakvoorkeuren. Sommige houden van pittig, terwijl anderen meer van zoet en hartig houden. Als je kookt voor jezelf kun je lekker creatief zijn. Wanneer je kookt voor anderen, kan het nodig zijn om je aan te passen aan de smaak. Samen eten is een uitstekende gelegenheid voor zelfexpressie en om elkaar beter te leren kennen. Als je familie van pittig eten houdt, voeg dan gemalen rode peper en pittige curry aan hun maaltijd toe. Houden ze meer van iets zoets en hartig, voeg dan bijvoorbeeld teriyaki saus toe. Blijf wel bij je eigen plan, verander alleen de specerijen. Het is heel makkelijk, smaakvol en leuk!

Na slecht een week zal je verbeteringen merken in je gezondheid en je welzijn. Je zal ook beseffen hoe eenvoudig en leuk de voorbereidingen van je maaltijden en tussendoortjes kunnen zijn. De volgende uitdaging is om dit nog een week te doen en vervolgens een hele maand. Snel genoeg zal het een integraal onderdeel van je nieuwe gezonde levensstijl worden!

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.