Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Het doel van fytochemicaliën

 
 

Het doel van fytochemicaliën

 

Als gezondheidsliefhebber ben je waarschijnlijk wel bekend met het woord fytochemicaliën. Het is een term die vaak wordt gebruikt als het gaat over de gezondheidsvoordelen van plantaardig voedsel, met inbegrip van elk soort kleurrijk fruit, groente, noten, peulvruchten en graanproducten. Afgeleid van het Griekse woord fyto-, wat zich vertaalt naar plant, betekent de term letterlijk ‘plantaardige stoffen’. Fytochemicaliën vertegenwoordigen die speciale chemische stoffen in een plant waardoor de plant bloeit en wordt beschermt. Wanneer ze geconsumeerd worden door mensen, bieden ze dezelfde voordelen voor onze gezondheid.

Wat nou zo fascinerend is aan fytochemicaliën, is hun vermogen om het lichaam te beschermen. Onderzoekers hebben het mechanisme van fytochemicaliën onderzocht en uit de resultaten blijkt dat zij het immuunsysteem stimuleren, de progressie van chronische aandoeningen remmen (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en leeftijdsgebonden macula degeneratie) en ontstekingen verminderen. Hoewel er meer onderzoek nodig is om deze bevindingen te kunnen bevestigen en echt te begrijpen wat de juiste dosering is die nodig is om deze voordelen voor de gezondheid te bereiken, is het duidelijk dat het niet uitmaakt welk artikel je leest, om te kunnen concluderen dat fytochemicaliën een aanwinst zijn voor je dagelijkse voeding.

Er is een grote variatie aan fytochemicaliën die kunnen worden ingedeeld in drie hoofdcategorieën: carotenoïden, fenolen en organische zwavelverbindingen. De eenvoudigste manier om de hoeveelheid en de varianten van fytochemicaliën in onze voeding te verhogen is niet alleen het eten van groenten en fruit met verschillende kleuren, maar ook een dieet dat plantaardig voedsel benadrukt. Vaker wel dan niet, vertegenwoordigen de kleuren van groenten en fruit de aard van fytochemicaliën die zij bevatten, maar het is belangrijk om te onthouden dat één kleur niet altijd slechts één fytochemicalie aantoont.

fytochemicaliën in groenten en fruit


Het consumeren van de aanbevolen dagelijkse porties fruit en groenten kunnen de soorten fytochemicaliën in uw dieet verhogen, wat een positief effect heeft om de algehele gezondheid.


• Flavonoïden, luteïne en lycopeen functioneren als antioxidanten, die het lichaam beschermen tegen instabiele cellulaire moleculen die schade kunnen veroorzaken.

• Anderen, zoals glucosinolaten, hebben de mogelijkheid om de binding van een inflammatoire maker te verminderen, het vermindert dus ontstekingen.

• Fytochemicaliën zoals flavonoïden en carotenoïden (alfa- en beta-caroteen) kunnen fungeren als antioxidanten, anti-inflammatoire middelen en anti-virale verbindingen.

• Allylmethylsulfide (vaak gevonden in knoflook) verwijdert toxines uit het bloed en vermindert calcium afzettingen in de bloedvaten, waardoor de kans op hart- en vaatziekten wordt verminderd.

Het is duidelijk dat deze fytochemicaliën een belangrijke bijdrage leveren aan onze algemene gezondheid en welzijn. Streef erna om alle kleuren van de regenboog te eten met inbegrip van een verscheidenheid aan groenten en fruit in je dagelijkse voeding. 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.