Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Bonen: Het reddende fruit!

Bonen
   Kikkererwten
 

Als je het nog niet wist: bonen zijn geweldig! Ze zijn gevuld met prebiotica, flavonoïden, vitamines, eiwitten en meer, en ze zijn vooral geweldig voor mensen met diabetes die worstelen met de inname van vezels. Maar we begrijpen dat voor velen het integreren van bonen in een dagelijks dieet ontmoedigend kan zijn. Waar moet je nu beginnen?

Je kunt bonen prima gebruiken als verdikkingsmiddel in je favoriete maaltijd of soep. Ze zijn super om smaken te versterken (probeer ze bijvoorbeeld gemengd in een hamburger), ze kunnen de textuur van je salade verstevigen of ze maken gewoonweg deel uit van je dagelijkse voeding. Gepureerde zwarte bonen met roerei, naast in blokjes gesneden tomaten en een wig van avocado is een van mijn favoriete ontbijten! Je kunt ook je Nutribullet gebruiken om ze te integreren in je dagelijkse blast.

Het eten van een half kopje bonen per dag kan de balans in je dieet aanzienlijk verbeteren. Denk er eens over na: elk ½ kopje bonen levert 15 gram koolhydraten en slechts 99 calorieën, waarvan 25% natuurlijke, plantaardige eiwitten zijn. Ze geven je langer een voldaan gevoel, wat je niet alleen energieker maakt, maar ook kan helpen bij gewichtsverlies en preventie van hartaandoeningen.

Heb je geen zin om uren lang bonen te koken? Een blik bonen is ook prima, maar zorg ervoor dat ze grondig afgespoeld zijn voordat je ze gebruikt. Door te spoelen verwijder je grote hoeveelheden natrium, Bisphenol A (BPA) en enkele van de sulfieten. Je zou ook een blik bonen kunnen kopen die BPA-gelabeld en sulfiet vrij is.

Bonen

Gedroogde bonen zijn er in vele soorten en smaken
 

Het muzikale fruit

Hou je van bonen, maar ben je bang om scheetjes te laten?

De reden voor winderigheid of gas zijn de spijsvertering resistente koolhydraten in de bonen genaamd ‘oligosachariden’. Wanneer deze koolhydraten onverteerd overgaan naar de dikke darm vindt er vergisting plaats en wordt er gas geproduceerd.

Je kunt deze koolhydraten afbreken door een kleine hoeveelheid zuiveringszout (baking soda) toe te voegen aan het oorspronkelijke inweekwater. Laat de bonen gedurende 18 uur weken. Het water gooi je hierna weg en de bonen spoel je af. Deze bonen kook je uiteindelijk in water of bouillon gedurende 30 minuten tot 2 uur in de snelkookpan of op de kookplaat.

Interessant weetje:

Er wordt gesuggereerd dan de plant epazote een vleugje smaak toevoegt aan elk gerecht en het gas vermindert. Epazote wordt verkocht op de meeste Latijns-Amerikaanse markten en in Spaanse kruidenierswinkels en supermarkten. Online wordt gedroogde epazote verkocht, die je kunt gebruiken als je geen verse kunt vinden. Het is ook wel bekend onder de naam Mexicaanse thee, Ganzenvoet, Amarant, West-Indische Ganzenvoet, Gewone Raketplant, Jeruzalemse peterselie en pazote.

Bonen die eenmaal gekookt zijn,kun je goed invriezen en ontdooien in kleine hoeveelheden om er dagelijks van te kunnen genieten. 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.