Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

Top 6 fitnesstips voor een gezond leven

Top 6 fitnesstips voor een gezond leven

 

Voeding en beweging gaan hand in hand. Ik kan me het een niet zonder het ander voorstellen, want we hebben het allebei nodig om onze gezondheid en welzijn in stand te houden. Super fitte mensen die slecht eten kunnen nog steeds gezondheidsproblemen krijgen, zoals een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Degenen die consequent eten kunnen een slechte lichaamssamenstelling en een lage botdichtheid hebben als ze niet regelmatig sporten.

Dit betekent dat de sleutel tot jezelf goed voelen, er goed uit zien en langer leven een gezonde combinatie van voeding en beweging is. Maar wat voor soort oefeningen moet je doen? Hoe maak je een schema waarin je voldoende beweegt? Maak je geen zorgen, hierdoor gaat het ook jou lukken!

We hebben de beste fitnesstips voor je op een rijtje gezet. Tips die je helpen om dagelijkse fysieke activiteiten aan je gezonde levensstijl toe te voegen!

1. Lift gewichten. Krachttraining is één van de meest efficiënte methoden om een gezonde samenstelling van je lichaam te bereiken. Het helpt met alles: van het opbouwen van kracht en het verbeteren van spieruithoudingsvermogen, evenals het voorkomen van blessures en de controle van de bloedsuikerspiegel.


2. Rekken. Rekken oftewel stretchen verbetert je flexibiliteit, helpt je beter te presteren en je beter te voelen. 5 tot 10 minuten rekken per dag kan blessures helpen voorkomen.


3. Hoge intensiteit interval training (HIIT). Terwijl lage intensiteit oefeningen je helpen vet verbranden, zal je meer ‘waar voor je geld’ krijgen met hoge intensiteit workouts. Van korte intense activiteiten verbrandt je meer vet voor uren na je workout. Deze oefeningen zijn uitdagender. Je krijgt er wel een snellere hartslag van, maar dit duurt niet zo lang dan bij lage intensiteit workouts. Ze zijn perfect voor mensen met een druk schema en je houdt meer tijd over voor rekken en krachttraining.


4. Rust. Om de vorderingen te kunnen zien, moet je lichaam rusten. Als je je lichaam geen rust geeft om te absorberen en te herstellen zal het langer duren voordat je winsten van je conditie ziet en je vergroot risico’s op blessures. Ik adviseer 1-2 dagen per week volledige rust, afhankelijk van je fitnessdoelen en -vaardigheden.


5. Hydrateren. Wanneer je aan het sporten bent, zweet je! En als je zweet verliezen je spieren en bloed water. Als je te veel water verliest, terwijl je aan het sporten bent en je drinkt niet, dan kan je hart onnodig belast worden. Je hoeft niet meteen een hele liter te drinken, maar zorg ervoor dat je slokjes neemt tijdens het sporten en gedurende de dag goed drinkt om alles te vervangen wat verloren is gegaan.


6. Blijf consistent. Wees geen weekendtijger. Je krijgt echt niet het beste resultaat als je heel de week niets doet en in het weekend hard gaat werken in de sportschool. Je lichaam heeft elke dag beweging nodig. Als je het doordeweeks erg druk hebt, reserveer dan korte of minder zware trainingen tijdens die dagen en langere en zwaardere trainingen voor het weekend. Het belangrijkste is om heel de week actief te blijven.

Of je nou liever in shape wil komen of je gewicht beter wilt beheersen moet je zowel evenwichtig en voedzaam eten en aan lichaamsbeweging doen om je doelen te bereiken en je  gezondheid tip-top te houden!

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.