Nutribullet maakt gebruik van cookies, voor meer informatie klik hier. Sluiten X

5 waarschuwende signalen dat je verslaafd bent aan suiker!

5 signalen verslaafd aan suiker

 

Suikerverslaving begint meestal ongemerkt met normaal gebruik of in sociale situaties – zoete lekkernijen tijdens de feestdagen, gebak geserveerd op een verjaardagsfeestje of frisdrank in de bioscoop. De kennismaking met suiker in alle varianten gebeurd sneller dan je denkt.


Met de tijd wordt het eten van suiker een gewoonte.
 


Je vind dat je meer zoete dingen nodig hebt om je verlangens te bevredigen. Een zoete snack nemen voelt normaal en je krijgt er meer energie van. Nu je meer suikers eet, is het moeilijker om minder suikers te gaan eten. Wanneer je stopt met het eten van suiker voel je je chagrijnig, moe en futloos.

Dit is suikerverslaving.

 

5 tekenen van suikerverslaving

Suikerverslaving is een echte verslaving!

Het heeft te maken met de neurotransmitter dopamine. Dopamine bevordert een gevoel van geluk. Wanneer je genoeg dopamine binnen hebt, voel je je goed. En raad eens? Dit is hetzelfde gevoel als iemand die naar drugs, zoals heroïne en cocaïne, verlangt. Het brein is op dat moment overspoeld met het gevoel dat je het nodig hebt.

Je kunt een suikerverslaafde zijn als:

1. Je excuses verzint voor je gebruik van suiker. (‘Het is biologisch!’)

2. Je, om jezelf tevreden te houden, speciale uitstapjes naar de winkel of horecagelegenheid maakt. 

3. Je jezelf als motivatie beloont met iets zoets.

4. Je een geheime plek hebt voor je suikergoed of opeens veel suiker eet als je alleen bent.

5. Je hebt geprobeerd te stoppen met het eten van suiker, maar het lukt niet.

Vreetbuien zijn het gevolg als je merkt dat je als maar meer en meer van iets nodig hebt om tevreden te zijn. Dit gebeurt zowel bij een verslaving van drugs als van suiker.

Suiker is verslavender dan cocaïne

Dierenstudies vertellen ons dat suiker meer belonend en verslavender is dan cocaïne.

Je leest het goed, verslavender. Het lijkt erop dat dat komt doordat we constant het gevoel van behoefte aan suiker hebben. Onze cellen hebben zich ontwikkeld om suiker te zien als de nummer één energiebron.

Eet je een lange tijd veel suiker, dan zal je zien dat het bedradingsysteem van je hersenen begint te lijken op dat van een heroïne of cocaïne verslaafde.

Dit omdat geneesmiddelen en voedsel dezelfde signalen naar de hersenen sturen. Chemicaliën in de hersenen die vergelijkbaar zijn met de chemische stoffen in heroïne en marihuana (bekend als opioïden en cannabinoïden), zorgen ervoor dat  je de smaak van zoet als zeer aangenaam ervaart.

Een golf van dopamine zorgt ervoor dat je de smaak van zoet wilt. Volgens onderzoekers van Princeton University, zijn het stoppen met suikers en heroïne vergelijkbaar met elkaar. Er gebeuren vergelijkbare veranderingen in het gedrag en in de hersenen. Het stoppen met het eten van suikers   gaat gepaard met angst en depressie, gevolgd door onbedwingbare trek. Er is ook een grotere neiging om alcohol te gaan drinken als je suikers uit je dieet wilt verwijderen.

Hoe kun je je suikergewoonte verslaan?

Zo onschuldig als het lijkt, wetenschappers begrijpen de overtuigingskracht van suiker en noemden het een ‘modern gevaar voor de volksgezondheid’.

In tegenstelling tot drugs, zijn zoete voedingsmiddelen op grote schaal verkrijgbaar. Ze zijn goedkoop. Ze lijken onschuldig; snoep, frisdrank, gebak, gemengde koffie, vruchtendranken en sportdranken bevatten allemaal toegevoegde suiker.

Lees de etiketten en je zult toegevoegde suiker vinden in:

• Sauzen

 Marinades

 Saladedressings

 Vleeswaren

 Soep uit blik of pak 

 Babyvoeding

De eerste stap om af te stappen van suiker is 'bewustzijn'. 

Het lezen van etiketten en het maken van bewuste keuzes om uit de buurt van toegevoegde suikers te blijven, kan ervoor zorgen dat je de suiker verslaat! Hoewel suikers niet dezelfde reputatie als straatdrugs hebben, zal je toch tegen een stof vergelijkbaar met cocaïne of heroïne moeten vechten.

Je hersenen en je hormonen zullen je vertellen dat je toegevoegde suikers nodig hebt. Om balans in je hersenen te krijgen en je gevoeligheid voor toegevoegde suikers te resetten, raden wij aan om gekweekt voedsel te eten.

Als je een beetje extra ondersteuning nodig hebt, lees dan JJ Vergins boek ‘Sugar Impact Diet. In dit Engelstalige boek vertelt JJ Virgin alles over suikers en neemt ze je mee naar een twee weken durend laagsuiker dieet dat:

 Smaakpapillen schoolt

 Gevoeligheid voor suikers herstelt

 Het spijsverteringskanaal herstelt

 De stofwisseling versnelt

 Gewichtsverlies bevordert

Probeer het eens en zie wat het opgeven van suikers voor jou betekent! 

 

Bron: Nutriliving

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en recepten? Schrijf je dan rechts onderaan deze pagina in voor de nieuwsbrief.